Risico’s langs het spoor Wierden

1010876.JPGdonderdag 23 mei 2013 21:55

Geacht college,

In navolging van onze fractiegenoten in de gemeenteraad van Rijssen-Holten stellen wij  aan u de volgende vragen.

U heeft ongetwijfeld het nieuws gevolgd over de treinramp bij Wetteren in België. In Wetteren ontspoorde op vrijdag 3 mei een goederentrein met giftige stoffen. Door de ontsporing en een daarop volgende ontploffing kon een deel van de giftige lading zich via het bluswater in de riolering verspreiden. Een 64-jarige man kwam door giftige dampen in zijn woning om het leven en tientallen mensen raakten gewond. Doordat er rondom het spoor in Wetteren een gemengd riool ligt, konden de giftige stoffen die in het bluswater zaten via het riool in de woningen komen

Dit ongeluk roept bij ons een aantal vragen op omtrent de gevaarlijke transporten over het spoor door onze gemeente. Daarom willen wij graag antwoord op de onderstaande vragen.

  1. Is er in het ontwerp en realisatie van het riool en de afwatering rond de spoorlijn in Wierden rekening mee gehouden dat zich na een ongeluk op het spoor zeer giftige dampen via het riool kunnen verspreiden?
  2. Zijn langs het hele traject van het spoor in onze gemeente adequate maatregelen getroffen om verspreiding van giftige dampen via het riool te voorkomen, of waar wel en waar niet?
  3. Als er geen maatregelen zijn getroffen, welke inspanning moet dan geleverd worden om op de meest risicovolle locaties (in de kern Wierden) te voorkomen dat zich giftige dampen via het riool kunnen verspreiden?
  4. Bent u bekend met bezuinigingen op goederenroutering i.v.m. lagere groeiprognoses goederenvervoer, waardoor wordt uitgegaan van 1 i.p.v. 2 goederenpaden per uur per richting?
  5. Kent u de antwoorden van de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu op de feitelijke vragen van de Tweede Kamer over de bezuinigingen op het infrastructuurfonds, en dan met name vraag 2? (Zie kamerstuk: Tweede Kamer, vergaderjaar 2012–2013, 33 400 A, nr. 51)
  6. In het betreffende kamerstuk staat als antwoord op vraag 2 o.a. dat er € 40 miljoen beschikbaar is als voor de variant kopmaken Deventer wordt gekozen. Zijn er ook nog andere varianten mogelijk binnen de beschikbare middelen na bezuiniging, en welke zijn dat?
  7. In hetzelfde antwoord is aangegeven dat op externe veiligheid niet bezuinigd zal worden. Betekent dit dat er ook adequate maatregelen zijn voorzien in onze kernen om te voorkomen dat bluswater in het riool terecht kan komen, als de variant kopmaken Deventer wordt gekozen?
  8. Is het college bereid zich actief te verzetten in de lobby tegen de variant kopmaken in Deventer? Deze variant betekent namelijk dat de spoorlijn Deventer – Hengelo extra belast zal worden met goederenvervoer, waardoor het risico voor de kernen die doorsneden worden groter wordt.
  9. Heeft u in algemene zin de risico’s in beeld die het goederenvervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor met zich meebrengt?
  10. Worden onze inwoners hierover geïnformeerd?

Hoogachtend,

Wim Goosen
namens de fractie
van de ChristenUnie - Wierden

Labels

« Terug

Reacties op 'Risico’s langs het spoor Wierden'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.