Kwaliteit school zit niet in grootte!

20130306 De Akkerwal in Ypelozaterdag 09 maart 2013 15:20

De kwaliteit van een school zit niet in grootte! Dat is de stelling van Riet Eshuis, fractievoorzitter van de ChristenUnie Wierden-Enter.

“Het advies van de Onderwijsraad om kleine scholen te sluiten houdt de gemoederen al enige weken bezig. Niet alleen landelijk, maar ook lokaal zal de ChristenUnie Wierden-Enter er tegen in verzet komen. Landelijk gaat de ChristenUnie hoorzittingen organiseren, evenals provinciaal en lokaal riepen wij, (gesteund door het CDA) de collega fracties op zich ook uit te spreken tegen de plannen. Een overdreven reactie? Nee. Onder het advies van de Onderwijsraad ligt de veronderstelling ‘schaalvergroting is goed, want brengt efficiency en kwaliteit’.”

Eshuis: “Als het advies overgenomen wordt heeft dat vergaande consequenties voor De Touwladder en Immanuelschool in Wierden, De Akkerwal in Ypelo en De Driesprong in Hoge Hexel. En met name bij deze laatste twee zijn de plannen een regelrechte bedreiging van de leefbaarheid in deze buurtschappen, want als deze ‘kleine’ scholen verdwijnen, verdwijnen ook de jonge gezinnen uit deze buurtschappen.”

“Er zijn belangrijke kanttekeningen te maken bij de gedachtegang van de Onderwijsraad. De onderbouwing van de stelling ‘een kleine school gaat ten koste van kwaliteit’ is uiterst mager. Uit onderzoek blijkt geen duidelijk causaal verband tussen schoolgrootte en kwaliteit van het onderwijs. Wel blijkt keer op keer dat een aantal afgeleide factoren van invloed kunnen zijn op die kwaliteit, zoals de relatief sterke invloed van individuele prestaties van leerlingen en de kwetsbaarheid van de schoolorganisatie bij uitval en disfunctioneren van docenten. Kortom: het klopt dat kleine scholen kwetsbaarder zijn, maar dat leidt in vele gevallen helemaal niet tot minder onderwijskwaliteit. En om die kwetsbaarheid te verminderen werkt het merendeel van de Wierdense scholen al geruime tijd samen, bijvoorbeeld in de ‘Vereniging scholen met de bijbel Wierden-Enter’.”

“Bovendien hebben we een goed systeem om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken; de onderwijsinspectie. Zwakke scholen worden aangesproken en gedwongen tot verbetering op straffe van sluiting. Dit is een hele specifieke manier van sturing op kwaliteit. In plaats daarvan stelt de Onderwijsraad nu voor op basis van gemiddelden met een grove kam door onderwijsland heen te gaan.”

“Maar daarmee zijn we nog niet bij de kern van de discussie. Die draait in feite om wat we verstaan onder ‘kwaliteit van onderwijs’. Dat wordt in het rapport niet expliciet gedefinieerd. Maar de invulling ervan is wel van belang. Wat zijn de doelen en functies van het onderwijs? In het rapport ligt de nadruk op het kwantificeerbare en individuele. Men gaat eraan voorbij dat er andere visies mogelijk zijn op kwaliteit. Internationaal is er juist steeds meer aandacht voor sociale en vormingsdoelen van het onderwijs. Op school moet een kind zich ook veilig voelen om zich sociaal te ontwikkelen. Betrokkenheid van ouders en een hechte gemeenschap bevorderen culturele en morele vorming. Die invulling van kwaliteit zou wel eens tot andere conclusies over de schoolgrootte kunnen leiden. Fysieke nabijheid tot de school blijkt daarbij keer op keer een belangrijke factor voor gemeenschapsvorming, voor sociale contacten en de inzet van vrijwilligers bijvoorbeeld.”

“Daarom luidt de stelling van de ChristenUnie Wierden-Enter deze week: Kwaliteit school zit niet in grootte!”

Bron: De Driehoek, 6 maart 2013

Labels

« Terug

Reacties op 'Kwaliteit school zit niet in grootte!'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.